דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בית ספר למשחק - בית ספר טוב דיו 

מאת    [ 17/10/2005 ]

מילים במאמר: 743   [ נצפה 10408 פעמים ]

בית ספר למשחק - בית ספר טוב דיו

ההתנהגות האנושית היא התנהגות משחקית. בשעה שאנו משחקים, אנו קושרים בצורה זו או אחרת את המשחק אל השאיפות, אל הצרכים ואל המשאלות שלנו. תופעת "האדם המשחק" (הויזינחה) ריתקה את התרבות האנושית, מאפלטון ועד לוק ואיינשטיין, מאריקסון ועד פיאז'ה, בטלהיים ופרויד - אצל כולם בולטת ההכרה כי הילד זקוק למגוון רב של פעילות משחקית לשם התפתחות תקינה מבחינה רגשית, חברתית וקוגניטיווית. משחקים יוצרים הזדמנויות שבהן ילדים יכולים לשכלל את תנועתם, להסיק מסקנות, לפתור בעיות ולפתח כלים רגשיים להתמודדות עם קונפליקטים שמזמן המעבר מתלות לעצמאות. היה זה הפסיכואנליטיקאי דונלד ויניקוט שראה במשחק סוג של מרחב בין מציאות חיצונית לבין עולם הדמיון הפנימי - המרחב שבו נובע מעיין היצירתיות של כל ילד, אזור דמדומים שבו אין איום ממשי, מגרש המשחקים הרגשי.

האם המיטיבה - "אם טובה דיה", המושג שטבע ויניקוט - היא האם הרואה את צורכי הילד שלה, מכילה אותו ומספקת את מאווייו. זו אם שביכולתה לאפשר לתינוקה לחוות אשליות לפני שתעזור לו להתפכח מהן, אם המאפשרת קיומו של מרחב משחקי. בפרפראזה, בית הספר המיטבי מצהיר על כוונתו להיות "בית ספר טוב דיו". זהו בית ספר שעניינו הקיומי לשאול את השאלות הנכונות, להבין את הצרכים של התלמיד, לתת להם מענה הולם, לתפקד כאותה אם מיטיבה: להיות מרחב משחקי מחזיק ומכיל המאפשר לתלמיד התקדמות בו בזמן בהיבט הרגשי, החברתי והקוגניטיווי. בהגדרת בית הספר כמרחב משחקי יש גם סוג של תקווה - המשחק לא רק כאמצעי, אלא כמאפשר חיים.


תפישת החינוך הממלכתי, זו הדוגלת במשמעת וציות ורואה במורה מעביר מידע, היא חורבן החינוך. תפישה זו חונקת את נשמת אפו של החינוך והופכת אותו מאתגר מלהיב, חי, בועט ונושם למדבר צחיח, מקום מדכא ומשעמם, בית כלא. עלינו לשאול את עצמנו איזהו החינוך הראוי לילדינו - זה שמודד את ערכם לפי ציוניהם, ממיין אותם, מתייגם ומקטלגם, ומעורר בהם רגשות אשמה וחרדות מפני כישלון בחיים? ואולי זה שנותן דעתו לצורך לתת בידי תלמידינו מגוון דרכים לפרש את העובדות, טורח שיהפכו לבעלי חשיבה רב-ממדית ואקטיוויים ביחסם לידע, נותן בידיהם כלים לפתח חשיבה ביקורתית, מפתח בהם את האמפתיה והרגישות כלפי מצוקתו של האחר.

גם בחינוך הממלכתי תיתכן תפישה אחרת, חדשנית, פורצת דרך. לראיה: בתי הספר הניסויים, שאותם מפתח גף ניסויים ויזמות במשרד החינוך. בית ספר ניסויי הוא, בהגדרתו, אותו בית ספר מיטבי, "בית ספר טוב דיו": ארגון לומד, מקיים מחקר ופיתוח, מנהל ידע; ארגון היוצר ידע חדש ומשמש מגדלור לבתי ספר אחרים. בית הספר עין הים בחיפה הוכר השנה כבית ספר ניסויי מטעם הגף לניסויים ויזמות במשרד החינוך.

בית הספר קיבל אישור להפעיל את הניסוי זו השנה הראשונה לאחר שעבר בהצלחה בשנתיים האחרונות את השלבים המקדימים - בית ספר שואף ניסוי ומקדם ניסוי. בכך יהיה עין הים בית הספר היחיד בעיר חיפה שמוכר כבית ספר ניסויי. שם הניסוי שהגה צוות המורים הוא "לכבד זה משחק מנצח", ומטרתו יצירת מרחבים משחקיים כמקדמי הצלחה. הכוונה היא לאפשר לתלמיד התקדמות והצלחה בהיבטים החברתי והלימודי באמצעות משחק. למשל, יצירת משחקים לימודיים, לעודד תרבות למידה בתהליך של פיתוח משחקים, הקניית מיומנויות חברתיות כמו שיתוף פעולה ועבודת צוות, לאפשר למורים להעריך את התלמידים בדרכי הערכה חלופיות, ליצור אווירה חברית ונעימה באמצעות כלי שתלמידים וגם מבוגרים מאוד אוהבים. בין המרחבים שכבר החלו לפעול:
? מפעלון: בבית הספר ייפתח השנה מפעלון לייצור משחקי קופסה בשיתוף התאחדות התעשיינים. לאחר שנרכש המיכשור המתאים, קו הייצור יתחיל לפעול השנה בניהול תלמידים, מורים והורים. בשנה שעברה ערכו התלמידים סקר שוק ובחרו אבטיפוס: דגם למשחק קופסה. השנה יעברו התלמידים סדנאות בשיווק המפעלון בתוך בית הספר ובקהילה. המשתתפים יבחרו את שם המפעלון, הלוגו, ועד להקמת פס הייצור, תיפעולו, ייצור המשחקים והדרכת כיתות.
? חממה טכנולוגית: עוד מתוכננת הקמת חממה טכנולוגית לייצור משחקים בשיתוף חברות משחק, תעשיינים ויזמים.
? מרחב פיזי: גם המרחב הפיזי של בית הספר יעבור שינוי: הפקולטה לארכיטקטורה בטכניון בחרה בבית הספר כמקום התמחות לסטודנטים, והם בשיתוף פעולה עם בית הספר והקהילה יגבשו תפיסה מרחבית ממוקדת משחק לחזות בית הספר. עבודת הגמר של כל סטודנט תוצג בתערוכה לקראת סוף השנה.
? דרמה ותיאטרון: גם ההיבט הדרמתי של המשחק מודגש השנה: התלמידים מקבלים סדנאות משחק במתחם דרמה ותיאטרון שהוקם בביה"ס, יטפחו את כישורי המשחק שלהם, יתרגלו עמידה על במה מול קהל ויפתחו את היכולת לביטוי אישי במשחק בתיאטרון.
? מס"ע אחר: מסלולי עניין שהם למעשה לימודי בחירה
? שיעורי משחק: תלמידים משחקים עם מורים והורים בשיעור קבוע במערכת


אי אפשר להפריד בין חינוך למשחק. זו התובנה העיקרית שלי כמנהל בית ספר ושל צוות המורים שלי. כעת ניצבת בפנינו, בית ספר ממלכתי ניסויי בשנתו הראשונה, בית הספר עין הים בחיפה, סוגיה מרתקת: הניסיון לקדם את תלמידינו להצלחה באמצעות יצירת מרחבים משחקיים.



המחבר הוא מנהל בית הספר הניסויי "עין הים" בחיפה, שבו המורים יוצרים בעבור התלמידים מרחבי משחק כמקדמי-הצלחה
המחבר הוא מנהל בית הספר הניסויי "עין הים" בחיפה, שבו המורים יוצרים בעבור התלמידים מרחבי משחק כמקדמי-הצלחה



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב